wtorek, 20 lipca 2010

Yamaha FJR 1300 - Model 2008 - wrażenia z jazdy testowej

Pogoda piękna, ponad 2 h jazdy i na koniec jedzonko na grilu - co więcej trzeba by miło spedzić niedziele:)

Model testowy z roku 2008 z manualna skrzynią biegów.
Dane techniczne:
Pojemnosc: 1300ccm
Moc: 143 KM przy 8000 obr./min
Momennt: 134 Nm przy 7000 obr/min
Waga:283 kg (gotowy do jazdy)

Wyposażenie:
- ABS
- Podgrzewane manetki
- Elektrycznie regulowana wysokość szyby
- Regulowane osłony boczne na nogi
- Regulacja wysokości siedzenia




Wrażenia z jazdy:
Nie porónując narazie do wczorajszego testowania GTR -
Yamaha odrazu po dosiadzie - bardzo wygodna, stopy pewnie stoja na podłożu. Podnóżki odpowiednio usytuowane - pozwalają na schowanie nóg pod osłonami bocznymi a nie są aż tak bardzo mocno zgięte by męczyc przy dłuzszych przebiegach.
Bardzo wyprostowana - przyjemna pozycja za kierownica. Zawieszenie sobie ustawiłem na soft czyli miękkciejsza opcja i bardzo miękko i płynnie przechodził po nierównościach i dziurach - troszke może przód za miękki był ale tez jest ram regulacja więc kwestia pewnie wyregulowania.
Szyba w najwyższym położeniu bardzo dobrze chroni kierującego nawet wysokiego od wiatru - lecac ok 200km/h szyba na najwyzszym położeniu i nie czuje się naporu wiatru na głowe. Ciekawe co by wówczas odczuwał pasażer poniewaz gdzies ten strumień wiatru musi być skierowany do tylu.

Hamulce przyzwoite - mieka klamka - i możliwe że przez miekki przód troszke temtendcje miała do wpadania w nurka przy gwałtownym hamowaniu.
Sprzegło hydrauliczne - w testowej maszynie nie działało najlepiej - bardzo cieżko - jednak w salonie w nowym modelu - nieużywanym ładnie miekko i płynnie - wiec widać kwestia wyregulowania.
Biegi bardzo miekko i lekko wchodzą. Lecz fakcztynie brakuje tego 6 - stego biegu na długich przelotach.

Jeśli chodzi o samo zbieranie się to GTR ciągnął bardziej od dołu już uwidaczniając wieksza swoja moc i pojemnosć. FJR tez ciagnie od niskich obrotów ale tak ok ok 4000tys . Jadac ok 140 na piatym biegu i chcac przypieszyc szybko trzeba bylo jednak zrzucic z bieg jeden w dół.
Do tych 180km/h raz dwa da sie go wkrecic - wyzej juz sie robia problemy - fakt ze ja swoje tez waze i mialem ustawiona szybe w najwyzszym poziomie do 220km.h pociagnąłem ją - jednak juz dalej szło tak opornie(GTR tutaj bardziej mial zaciecie do dalszego przyspieszania).

Co mnie pozytywnie zaskoczyło - to łatwośc prowadzenia, lekkość jakas sie odczuwa jadać tym prawie 300kg turystykiem,, oraz przyjemnosc i stabilnosc toru jazdy w winklach. Bez wiekszego problemu i siłowania przerzuca sie z prawego na lewy winkiel.

Przez wiekszosc czasu podczas jazdy zapomnialem że jest to kardan - poniewaz jest super zestrojony i zadnych stuków czy szarpniec.
Dużo bardziej i lepiej przewidywana była manetka gazu niz w wyrywnym i agresywnym GTR.
Manetki ladnie grzały łapki z dokładną regulacją.

Co mnie troszkie irytowało to powiew gorącego powietrza na lewa lydkę - normalnie jakbym miał suszarkę przy nodze - podobno to jakis poprawili w nowym modelu.

Ogólnie mówiąc bardzo fajny , wygodny i łatwy w prowadzeniu szybki turystyk. Jadąc prędkościami turystycznymi nie przekraczającymi 200 super sprzet. Jadąc 140-160km/h - komfortowo mozna pokonywac kolejne kilometry.
Jedno co mnie zdziwiło to drobne drgania przenoszone na rame , manetki i podnóżki w pewnym zakresie obrotów(podobnie jak w modelach xj900 jest to ok 80km.h na 5 biegu) ok 4000 obr, po przyspieszeniu lub zwolnieniu mijają.

I pomimo że pewnych rzeczu mi brakuje które ma GTR (kontrola trakcji, sprzęgło antyhoppingowe, silniejszy silnik - lepiej sie zbierający) Bardziej podoba mi się wizualnie FJR - piękna okufrowana i troszke lepiej prowadząca - wyważona (moje odczucie).

Pozostało zbierać pieniązki i zakupić na własność jakiś nowy sprzet na nowy sezon.